Przedszkole Niepubliczne Diecezji Łowickiej im. Świętej Rodziny

OWIECZKI

Plan miesięczny – Październik 2018

Tydzień pierwszy

Krąg tematyczny: Dary jesieni.

I dzień

Temat dnia: Robimy zupę jarzynową.

  1. „Które warzywo zmieniło miejsce?” – zabawa dydaktyczna.
  2. Rozmowa na temat jesieni na podstawie opowiadania „Poszukiwacze skarbów” i doświadczeń dzieci.
  3. „Robimy zupę jarzynową” – zabawa dramowa.
  4. Wprowadzenie nazw najpopularniejszych warzyw w języku angielskim.
  5. Karty pracy – kształtowanie umiejętności łączenia elementów według rodzaju.
  6. Zabawy w ogrodzie przedszkolnym.

II dzień

Temat dnia: Jaki to owoc?

  1. „Sałatka owocowa” – zabawa integracyjna. Rozwijanie umiejętności szybkiej reakcji na sygnał słowny.
  2. „Smaki”, „zapachy” – zabawy dydaktyczne. Rozróżnianie umiejętności rozróżniania i nazywania popularnych owoców, uwrażliwienie zmysłów smaku i węchu.
  3. Wprowadzenie nazw najpopularniejszych owoców w języku angielskim.
  4. „Namaluję moje jabłko” – malowanie farbami.
  5. Zabawy w ogrodzie przedszkolnym.

III dzień

Temat dnia: Dlaczego zbieramy tylko niektóre grzyby?

  1. „Zbieramy grzyby” – nauka słów piosenki. Rozwijanie pamięci słuchowej u dzieci.
  2. Zabawy ze słowem – kształtowanie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby.
  3. Rozmowa na temat grzybów jadalnych i trujących.
  4. Praca plastyczna – wykonanie muchomora.
  5. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań.

IV dzień

Temat dnia: Zbieramy jesienne skarby!

  1. Rozmowa na temat jesieni na podstawie zagadek.
  2. „Kasztanowe liczenie” – zabawa dydaktyczna. Liczenie w języku angielskim.
  3. Karta pracy – utrwalenie darów jesieni.
  4. Praca plastyczna – odrysowanie kształtu liścia.
  5. Spacer w okolice przedszkola.

V dzień

  1. Zabawa integracyjna – rozwijanie umiejętności szybkiej reakcji na sygnał słowny.
  2. Rozmowa na temat bezpieczeństwa w kuchni na podstawie doświadczeń dzieci i opowiadania G. Kasdepke pt. „Ałła, gorące!”
  3. Przygotowanie soku owocowego.
  4. Zabawy w kącikach zainteresowań.

Tydzień drugi

Krąg tematyczny: Dbamy o zdrowie.

I dzień

Temat dnia: Dlaczego musimy jeść różne potrawy?

  1. „Ciepło-zimno” – zabawa integracyjna.
  2. Rozmowa na temat zdrowego odżywania. Promowanie zasad zdrowego żywienia.
  3. Degustacja soku przygotowanego w zeszłym tygodniu.
  4. Karta pracy – wybieranie zdrowych i niezdrowych posiłków.
  5. Rysowanie dań – kształtowanie umiejętności współpracy w grupie.
  6. Zabawy w ogrodzie przedszkolnym.

II dzień

Temat dnia: Co potrafi czterolatek?

  1. Rozmowa na temat umiejętności dziecka czteroletniego na podstawie doświadczeń dzieci i wiersza pt. „Mam cztery lata”.
  2. Rozwijanie sprawności fizycznej dzieci. Wzmacnianie siły ramion i tułowia.
  3. Kształtowanie umiejętności manualnych – wykonanie latawca z recyklingu.
  4. „Czarujemy wiatr” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
  5. Zabawy latawcem w ogrodzie przedszkolnym.

III dzień

Temat dnia: W co się ubiorę na spacer?

  1. Zapoznanie z piosenką pt. „Piosenka na chłodne dni”.
  2. „Jesienne ubranie” – wykonanie plakatu. Kształtowanie umiejętności pracy w grupie.
  3. Kształcenie umiejętności uważnego słuchania na podstawie opowiadania pt. „W co się ubrać na spacer?”
  4. „Ubierzemy Misię” – dopasowywanie elementów ubioru do treści słuchanego opowiadania i jesiennej pogody.
  5. Spacer w okolice przedszkola.

IV dzień

Temat dnia: Dlaczego chodzę do lekarza?

  1. Rozmowa na temat wizyt u lekarza na podstawie doświadczeń dzieci i opowiadania pt. „Różyczka”.
  2. Zapoznanie dzieci z pracą lekarza i pielęgniarki.
  3. Karty pracy – wprowadzenie pojęć: laryngolog, okulista, pediatra, stetoskop.
  4. Zabawy ułatwiające oswojenie lęku związanego z wizytą u lekarza.
  5. Przygotowanie eksperymentu.

V dzień

Temat dnia: Do czego służą moje ząbki?

  1. „Aseja bum czika bum” – zabawa zuchowa.
  2. Prezentacja techniki mycia zębów. Wyrabianie nawyku higieny jamy ustnej.
  3. „Dlaczego trzeba myć zęby pastą?” – eksperyment.
  4. Karty pracy – dostrzeganie różnic i podobieństw.
  5. „Head, shoulders, knees and toes” – zabawa muzyczno-ruchowa.
  6. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań.

 

Tydzień trzeci

Krąg tematyczny: Jesienią w parku i w lesie.

I dzień

Temat dnia: Jesienna wycieczka w okolice przedszkola.

  1. „Boogie woogie” – zabawa muzyczno-ruchowa. Wdrażanie do rozróżniania prawej i lewej strony ciała.
  2. „Co zmienia się wokół nas jesienią?” – wycieczka w okolice przedszkola.
  3. Kolorowa jesień – praca plastyczna.
  4. „Co mówi moja twarz?” – wdrażanie do rozpoznawania stanów emocjonalnych.
  5. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań.

II dzień

Temat dnia: Jesienne drzewa.

  1. „Pory roku” – zabawa integracyjna.
  2. Karty pracy – rozmowa na temat zmian zachodzących w przyrodzie jesienią.
  3. „Jesienne drzewa” – wycieczka w okolice przedszkola.
  4. Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych.
  5. „Mała Miczitanka” – zabawa zuchowa.

III dzień

Temat dnia: Dlaczego jesień jest kolorowa?

  1. „Gra w kolory” – zabawa integracyjna w języku angielskim.
  2. Rozmowa na temat barw jesiennych.
  3. „Jak powstają jesienne kolory?” – wykonanie jesiennego bąka.
  4. Malowanie jesiennego pejzażu. Zapoznanie z barwami podstawowymi i pochodnymi.
  5. Zabawy w ogrodzie przedszkolnym.

IV dzień

Temat dnia: Kto to jest artysta?

  1. „Co on robi?” – zabawa naśladowcza. Kształtowanie umiejętności wchodzenia w role.
  2. Rozmowa dotycząca różnych rodzajów sztuki i jej twórców.
  3. „Jestem tancerzem” – improwizacje ruchowe.
  4. „Jesień” – wykonanie makiety z materiałów przyrodniczych.
  5. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań.

V dzień

Temat dnia: Jak zwierzęta przygotowują się do zimy?

  1. Słuchanie opowiadania i rozmowa o tym, jak zwierzęta przygotowują się do zimy.
  2. Karty pracy – łączenie linią odpowiednich elementów, liczenie.
  3. „Zwierzęta i rośliny jesienią” – quiz przyrodniczy.
  4. Zabawy dowolne w ogrodzie przedszkolnym.

Tydzień czwarty

Krąg tematyczny: Zabawy na jesienne wieczory.

I dzień

Temat dnia: Czym można malować?

  1. Rozwijanie wyobraźni na podstawie tekstu pt. „Jesienny poranek”.
  2. „Malowanie ziemniakiem” – praca plastyczna.
  3. „Malowanie na mleku” – eksperyment.
  4. Dni tygodnia – nauka piosenki w języku angielskim.
  5. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań.

II dzień

Temat dnia: Kto ze mną zatańczy?

  1. Rozmowa na temat różnych gatunków tańców.
  2. „Tańczymy labada” – zabawa zuchowa. Doskonalenie koordynacji wzrokowo-słuchowej.
  3. Wykonanie tańczącego pajacyka.
  4. Wdrażanie do systematycznego stosowania zabiegów higienicznych po zabawie i przed posiłkami.
  5. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań.

III dzień

Temat dnia: Jak zachować się w kinie i teatrze?

  1. Zaciekawienie tematem dnia poprzez słuchanie wiersza J. Wasielewskiego pt. „Krowa w kinie”.
  2. „A ja to pokażę tak!” – zabawy parateatralne.
  3. Sztuka a odbiór emocjonalny.
  4. „Zaczarowane obrazy” – zabawa twórcza.
  5. Zabawy dowolne w ogrodzie przedszkolnym.

IV dzień

Temat dnia: Bawimy się w teatr.

  1. „Co mogę obejrzeć w teatrze?” – próba odpowiedzi na pytanie podstawie doświadczeń dzieci. Kształtowanie umiejętności wypowiedzi na dany temat.
  2. Rozmowa na temat zachowania w teatrze na podstawie opowiadania R. Piątkowskiej pt. „Obudzona królewna”.
  3. „Kim jestem?” – zabawa pantomimiczna.
  4. Karty pracy.
  5. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań.

V dzień

Temat dnia: Po czym rozpoznam to zwierzę?

  1. „Co to za zwierzę? – zabawa dydaktyczna.
  2. Zapoznanie dzieci z nazwami zwierząt w języku angielskim.
  3. „Zobacz, jak się ruszam” – zabawa organizacyjno-porządkowa.
  4. Karty pracy – rozpoznawanie zwierzęcia po ilustracji fragmentu jego ciała.
  5. Zestaw ćwiczeń ruchowych – wdrażanie do nawyku prawidłowej postawy.

 

Dodatkowo planujemy:

- warsztaty plastyczne o tematyce „Pani Jesień w przedszkolu”,

- warsztaty kulinarne wprowadzające nawyki zdrowego jedzenia,

- wyjście do biblioteki – spotkanie z Kubusiem Puchatkiem,

- naukę hymnu Polski oraz wiersza patriotycznego „Kto ty jesteś?”.